Pagājušajā gadā darbību uzsākusī kompānija RE/MAX Latvia šī gada pavasarī vērs durvis vēl  divos jaunos birojos. Pasaules zīmols RE/MAX ir paņēmis zem sava spārna pazīstamu Latvijas uzņēmumu. Kuru tieši? Par to, kā arī par to, cik plašs var būt šī uzņēmuma tīkls Latvijā, ekskluzīvā intervijā žurnālam  un portālam varianti.lv stāsta RE/MAX Latvijas reģiona direktors Rinalds Tērs.

– Pēdējā gada laikā sarunās ar Latvijas nekustamo īpašumu tirgus spēlētājiem laiku pa laikam varēja dzirdēt uzņēmuma RE/MAX  vārdu. Spriežot pēc visa, profesionāļu lokā to pazīst visi. RE/MAX zīmols Latvijā pirmo reizi parādījās vairāk nekā pirms desmit gadiem. Vai tagad to var uzskatīt par zīmola atdzimšanu mūsu tirgū?

– Es raugos uz šo situāciju nedaudz savādāk. Esmu pārliecināts, ka kompānija RE/MAX  tikai tagad tā īsti ir ienākusi un sāk attīstīties Latvijā. Tie, kuri ar šo visā pasaulē zināmo zīmolu RE/MAX strādāja līdz šim, neveidoja biznesu tā, kā tas  ir paredzēts.  Sākotnējie īpašnieki neizmantoja RE/MAX biznesa kultūru un ikdienas darba modeli.

– Jādomā, ka esat iepazinies ar uzņēmuma  RE/MAX pirmajiem centieniem  ienākt Latvijas tirgū, kas turklāt notika visai skaļi...

– Protams. Tas notika 2007.gadā. Tad  RE/MAX uzņēmējdarbības modeli nekustamo īpašumu tirgū attīstīja uzņēmējs no Islandes. Viņam bija tiesības virzīt zīmolu Lietuvā, Igaunijā un, ja nemaldos, arī Somijā. Tolaik nekustamo īpašumu uzņēmumi ar RE/MAX nosaukumu nespēja nostiprināties Latvijas tirgū, manuprāt,  tādēļ, ka viņiem pietrūka izpratnes par konkrēto biznesa attīstības modeli. RE/MAX biznesa modelis kā uzņēmējdarbības modelis nevar būt sekmīgs, ja galvenā darbība ir saistīta tikai ar franšīzes pārdošanu. Tā nenotiek, jūs tikai tirgojat franšīzes, un jums nāk nauda, nevar uzņēmējdarbība attīstīties sekmīgi  bez jebkādas jūsu līdzdalības. Patiesībā RE/MAX darbības modelis paredz visu dalībnieku ciešu sadarbību visos uzņēmējdarbības līmeņos - gan zīmola īpašnieku, gan franšīzes pircēju, gan visu piesaistīto nekustamo īpašumu aģentu un uzņēmēju.  Svarīgi ir sadarboties un atbalstīt vienam otru izaugsmē un attīstībā. Perspektīvā mans uzdevums kā RE / MAX Latvia vadītājam ir nodrošināt veiksmīgu starptautisko sadarbību visiem mūsu franšīzes partneriem. Man pastāvīgi ir jābūt saziņā ar partneriem; jāpiedalās daudzos procesos, lai Latvijas  uzņēmumi, kuru nosaukumā ir vārds RE/MAX, attīstītos maksimāli ātri un būtu rentabli. Tieši šādas mijiedarbības pietrūka 2007.-2008.gadā. Nav brīnums, ka rezultāts bija visai bēdīgs un RE/MAX vārds uz kādu laiku izzuda no Latvijas tirgus.

– Pateicoties Jums tas atkal atskan. Kā jūs  līdz tam nonācāt?

– Atzīstos, ka, savas profesionālās karjeras sākumā ar nekustamā īpašuma biznesu nekādi nebiju saistīts. Lielāko daļu savas dzīves esmu nodarbojies ar jūras pārvadājumiem: gan pats gāju jūrā, gan arī septiņus gadus strādāju lielā kuģniecības kompānijā. Mana darbība ir bijusi saistīta arī ar uzņēmējdarbību. Par RE/MAX uzzināju nejauši. Reiz 2016.gada rudenī braucu ar vilcienu no Siguldas uz Rīgu un lasīju sievas uzdāvināto Džeka Kenfīlda grāmatu par veiksmīgu uzņēmējdarbību. Grāmata ir par to, ka cilvēki, ja patiesi vēlas un pieliek zināmas pūles, vienmēr var izkļūt no pašreizējās situācijas un nonākt tur, kur vēlas būt. Viena no grāmatas nodaļām bija veltīta RE/MAX dibinātājam Deivam Linigeram un viņa dzīvesstāstam. Šis stāsts mani uzrunāja, un es nolēmu piezvanīt uzņēmumam RE/MAX. Man atbildēja, sākās pārrunas, kurās centos pārliecināt, ka noteikt ir vērts atkal atvērt pārstāvniecību Latvijā. Aizlidoju pie viņiem, viņi atlidoja uz Latviju, un galu galā  pārrunas bija veiksmīgas  un mēs uzsākām sadarbību.

Milzīgu iespaidu uz mani atstāja šī uzņēmuma biznesa kultūra un arī tas, uz kāda pamata tiek veidota uzņēmēju sadarbība, kādi principi jāievēro projektu īstenošanā. Vērojama liela atšķirība no citos biznesa veidos izmantotās metodikas, un sapratu, ka tieši šāda biznesa modeļa pietrūka Latvijā. Es runāju ne tikai par nekustamā īpašuma nozari, bet par valsti kopumā, jo, kā jau teicu, kompānijas RE/MAX iekšējo procesu pamatā ir sadarbošanās visos līmeņos.

– Kā ir uz šodienu, jūsu kompānija RE/MAX Latvia ir uzsākusi darbību…

– No 2017.gada 1.janvāra. Tas ir mūsu, kā juridiskās personas, reģistrēšanas datums. Pirmo biroju – RE/MAX City –atklājām Vecrīgā pagājušā gada 1. jūlijā. Uzskatu, mūsu birojs stipri atšķiras no citu kompāniju ierastajiem birojiem.

Formāli kā uzņēmums darbojamies otro gadu. Pirmajā darbības gadā mēs tikai sākām ieskrieties un uzņemt ātrumu. Manuprāt – sekmīgi. Mūsu RE/MAX komandai pievienojās pieredzējuši speciālisti gan no nekustamo īpašumu, gan citām nozarēm. Mēs varam lepoties, ka mūsu birojā Vecrīgā strādā juristi, kuriem ir starptautisku projektu īstenošanas pieredze; kādreizējie Rīgas brīvostas un Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras darbinieki. Principā mēs esam atvērti visiem. Līdz šim mūsu štatā bija desmit uzņēmēji - aģenti, bet kopš pavasara skaits ir pieaudzis. Pievienoties RE/MAX zīmolam izlēma nekustamo īpašumu tirgotājs un attīstītājs Ordo grupa, kurai ir vairāk nekā desmit gadu ilga un veiksmīga pieredze nekustamā īpašuma tirgū. Kopš marta šis uzņēmums maina savu korporatīvo tēlu, līdz ar to mums ir atvērušies vēl divi biroji. Viens no tiem ir Rīgā- Strēlnieku ielā 7 (tā ir Ordo kādreizējā biroja adrese). Tagad biroja nosaukums ir RE/MAX Realty. Otrs birojs RE/MAX Resort atrodas Jūrmalā, Jomas ielā.

2018.gadā esam uzņēmuši savā komandā vēl 12  sadarbības partnerus, un pārliecinoši varu teikt, ka pie mums strādājošo aģentu skaits turpinās augt, pateicoties mūsu darbības modeļa pievilcīgumam.

– Tomēr jūsu aktivitāte ne visiem patīk. Tirgū dzird sūdzamies, ka pārāk agresīvi piesaistāt sev aģentus. Daži no nekustamo īpašumu kompāniju īpašniekiem  ir sašutuši par to, ka pat viņi ir saņēmuši uzaicinājumus iepazīties ar RE/MAX stratēģiju.

– Mēs neesam uzsākuši agresīvu reklāmas kampaņu.  RE/MAX ir atvērti sadarbībai ar ikvienu. Periodiski rīkojam pasākumus ar nosaukumu  60 minūtes ar RE/MAX. Uz šiem pasākumiem aicinām ikvienu, lai pastāstītu par iespējām, kuras varam piedāvāt arī uzņēmējiem un tostarp arī nekustamo īpašumu nozarē strādājošajiem. Mūsu mērķis ir informēt iespējami plašāku auditoriju par to, kas mēs esam, kāpēc esam Latvijā un uz ko tiecamies. Mēs neko neslēpjam un esam gatavi runāt ar visiem, kuriem šķietam interesanti.

– Būtu interesanti uzzināt, kādus rezultātus vēlaties sasniegt? Kādu nākotnē redzat RE/MAX tīklu Latvijā?

– Balstoties uz iedzīvotāju skaitu un darījumu apjomu dažādos  valsts reģionos, uzskatām, ka Latvijā kopumā var veiksmīgi strādāt aptuveni 30 RE/MAX biroji. Tas nodrošinātu starptautisku karjeru nekustamo īpašumu nozarē līdz pat 900 uzņēmējiem - aģentiem.

– Cik ilgā laikā  vēlaties  sasniegt šādus apmērus – gada, divu, trīs gadu laikā?

Uz visu raugāmies ilgtermiņa perspektīvā, tāpēc savu darbu plānojam 20 gadus uz priekšu. Redzam, ka visā pasaulē RE/MAX pievienojas aizvien vairāk uzņēmēju, ar šo zīmolu strādā vairāk nekā 116 000 aģentu vairāk nekā 100 valstīs. Tā ir lieliska vide talantīgu uzņēmēju izaugsmei. Turklāt, labāki speciālisti, kas strādā ar RE/MAX zīmolu, var nopelnīt līdz pat 80% no komisijas, kas saņemta no darījuma. Pie mums svarīga ir ne tikai nauda. Mūsu aģents saņem daudzpusīgu tehnisko atbalstu,  nepārtraukti uzlabo savas zināšanas ne tikai nekustamo īpašumu nozarē, bet, piemēram, arī pārdošanā, mārketingā un biznesa vadībā. RE/MAX ir sava izglītības programma, sava universitāte Eiropā, kurā strādā pasaules labākie biznesa treneri. Viņi palīdz tirdzniecībai būt  produktīvai un veiksmīgai.

– Kā jūs veidojat attiecības ar Latvijas nekustamo īpašumu īpašniekiem?

– Cenšamies būt proaktīvi. Ievērojam noteiktu pārdošanas stratēģiju, kas ļauj nonākt līdz veiksmīgam darījumam. Lielākoties mūsu konkurenti izmanto reaktīvas pārdošanas shēmas. Viņi izvieto nekustamo īpašumu savā mājaslapā, dažos sludinājumu portālos un vienkārši gaida, kad izcels “džekpotu’’. Mēs uz veiksmīgu darījumu ejam soli pa solim. Strādājam tikai ar ekskluzīviem nekustamo īpašumu pārdošanas līgumiem, līdz ar to mums ir iespēja ieguldīt būtiskus līdzekļus nekustamā īpašuma mārketinga aktivitātēs.  Parasti, kad tiekamies ar klientiem un paskaidrojam viņiem, ko un kā mēs darām, lai pārdotu nekustamo īpašumu, nevienam nerodas jautājumi par mūsu prasītās komisijas apmēru.

RE/MAX City piedāvājumā, pavasara sakumā, bija mazliet vairāk par 100 nekustamo  īpašumu objektiem. Pateicoties tam, kā mums ir pievienojusies Ordo grupa- RE/MAX  Latvijā šobrīd pārdošanā esošo nekustamo īpašumu datu bāze pārsniedz 1000 objektus .

– Vai tas, ka RE/MAX filiāles ir vairāk nekā 100 valstīs, dod pozitīvus augļus arī RE/MAX  birojiem Latvijā?

– No pirmās dienas, kad atvērām savu biroju Latvijā, jūtam citu valstu kolēģu interesi par mums. Ir ļoti izdevīgi būt globāla tīkla daļai. Mums ir bijuši ārzemju klienti no Kanādas, Austrālijas, Nīderlandes, Vācijas, Igaunijas un Lietuvas. Visās šajās valstīs RE/MAX spēlē ievērojamu lomu. Mums ir klients – Jūrmalas mājas īpašnieks, kurš sāka sadarbību ar mums, izmantojot RE/MAX Dienvidāfrikas Republikas biroju. Vai arī cits piemērs: holandietis divus gadus nesekmīgi tirgoja savus īpašumus Latvijā, izmantojot kādu vietējo uzņēmumu. Kad tirgū parādījāmies mēs, viņam palīdzēja sazināties ar mums RE/MAX Holandes birojs.  Mums viņa māju izdevās pārdot 4 mēnešu laikā.

Klients no Vācijas atbrauca pie mums, pateicoties RE/MAX birojam Vācijā, mēs palīdzējām viņam nopirkt māju Saulkrastos, kur viņš vēlas pavadīt savus pensijas gadus. Spilgtu piemēru ir daudz. Tiecamies uz to, lai tādu būtu vēl vairāk.

– Ko jūs sagaidāt no Latvijas nekustamo īpašumu tirgus tuvākajā nākotnē? Kas notiks ar cenām?

– Mēs, pirmkārt, domājam par to, ko paši varam darīt šodien, rīt vai pēc vairākiem gadiem. Domājam, par to, kādus pakalpojumus piedāvāsim, kāda būs to kvalitāte, kā nodrošināsim, lai klients būtu apmierināts ar saņemto servisu. Mēs veicam citu uzņēmumu analītiskās informācijas izpēti, bet, ja godīgi, neuzskatu par vajadzīgu kaut ko prognozēt. Pavisam noteikti varu apgalvot vienu: darbs aģentiem ir un būs vienmēr. Pat Latvijas nekustamo īpašumu tirgus krīzes laikā no 2007.līdz 2009.gadam darījumi vienalga notika. Tikai vieniem starpniekiem darbs bija, bet citiem nebija. Mēs tiecamies un strādājam, lai iekļūtu to kompāniju skaitā, kas nav atkarīgas no tirgus  svārstībām.